Motion till Kyrkomötet
2005:107
av Eva Nyman
Program för förebyggande av självmord

Mot 2005:107

Förslag till kyrkomötesbeslut

1. Kyrkomötet beslutar att uppmana Kyrkostyrelsen att ge regeringen till känna att Svenska kyrkan önskar delta i arbetet mot självmord.

2. Kyrkomötet beslutar att uppmana Kyrkostyrelsen att – vare sig ett samarbete med statliga myndigheter kommer till stånd eller ej – inom Svenska kyrkan organisera ett arbete mot självmord.

Motivering

Enligt ett pressmeddelande av den 21 juli 2005 har regeringen givit Socialstyrelsen och Statens folkhälsoinstitut i uppdrag att ta fram underlag till ett nationellt program som syftar till att förebygga självmord. Socialstyrelsen och Statens folkhälsoinstitut skall rapportera sina uppdrag till Socialdepartementet senast den 15 december 2005.

Bakgrunden är att självmordsfrekvensen, som tidigare stadigt har minskat, sedan 1997 tycks ha ”stabiliserats”. Inom en åldersgrupp, 15–24 år, tycks utvecklingen särskilt bekymmersam, i det att antalet självmordsförsök här har ökat, särskilt bland flickor.

Det är ett gott och viktigt arbete som regeringen nu tagit initiativ till. Det världsliga samhällets möjligheter att åstadkomma förändringar inom detta område torde dock vara begränsade. Kyrkan har här såsom företrädare för andliga värden här en oerhört viktig uppgift. Sällan har väl en uppgift legat bättre i linje med kyrkans kallelse.

Svenska kyrkan bör ge regeringen till känna att man önskar delta i arbetet för att motverka självmorden. Skulle något samarbete till äventyrs inte komma till stånd, bör Svenska kyrkan ändå starta ett eget riksomfattande arbete mot självmord.

Uppsala den 26 juli 2005

Eva Nyman